Napište nám

Vaše jméno a příjmení
Vaše telefonní číslo
Zpráva

Chci více informací

Pro detailnější informace o spořících a investičních možnostech Vám zprostředkujeme konzultaci s investičním specialistou.
Vaše příjmení
Vaše telefonní číslo
PSČ
Poznámka

Protiprodukt

Chci zkonzultovat protiprodukt k hypotéce

Po vyplnění formuláře níže budete propojen s investičním specialistou.
Vaše příjmení
Vaše telefonní číslo
PSČ
Poznámka
Váš požadavek byl úspěšně zaevidován
Brzy budete kontaktován/a investičním specialistou.
Pokračovat na web
>

Maloobchodní tržby v ČR za červenec 2020


08.09.2020

Maloobchodní tržby v červenci překonaly očekávání, když vykázaly nejlepší meziroční výsledek od letošního února. Tahounem růstu maloobchodních tržeb jsou prodeje nepotravinářského zboží, s nástupem léta dominoval prodej výrobků souvisejících se sportem a rekreací, růst byl ale rozprostřen do širšího sortimentu nepotravinářských výrobků. Maloobchodní tržby by se po jarních propadech souvisejících s koronavirem mohly oživovat i nadále, vývoj ale zřejmě nebude přímočarý, neboť rizika spojená s koronavirem přetrvávají a mohou ovlivnit i náladu spotřebitelů.

Maloobchodní tržby v červenci vzrostly meziročně o 3 %, zatímco trh očekával meziroční stagnaci, tedy nulovou změnu. Po očištění o kalendářní vlivy činil meziroční růst tržeb 1,9 %, což je ale i tak pro tuzemský maloobchod velmi solidní výsledek.

Růst tržeb byl opět zaznamenán u prodejů nepotravinářského zboží, pozici nejsilnějšího růstu ale již tentokrát neměly výrobky pro domácnost: na špici byly prodeje zboží souvisejícího se sportem, rekreací a kulturou, jež vzrostly o více než 10 %. Těsně na druhém místě byly s meziročním růstem 10 % prodeje počítačů a telefonů, růst prodejů výrobků pro domácnost pak byl v pomyslném žebříčku na třetím místě s meziroční dynamikou 7,3 %. Pokles tržeb naopak i nadále hlásí oděvy a obuv, tempo poklesu se ale v červenci oproti předchozím měsícům výrazně zmírnilo.

Celkově lze konstatovat, že oživení růstu tržeb se týká širšího spektrum položek, což je ohledně dění v tuzemském maloobchodu příznivá zpráva.

Je vidět, že tuzemský maloobchod se po jarním koronavirovém úderu zvedá na nohy, byť samozřejmě v rámci sortimentu lze ještě stále najít prodejny, jež na návrat většího počtu zákazníků čekají, což je třeba případ oděvů a obuvi. Z hlediska růstu forem prodeje i nadále dominuje internet a zásilkové služby, kde meziroční nárůst v červenci činil 20,9 %. Z pohledu prodejů přes internet a zásilkové služby jde ovšem o zpomalení v porovnání s předchozími měsíci s tím, jak se zákazníci vracejí do kamenných obchodů a na tržnice.

Prodeje motorových vozidel v červenci klesly o 11,6 %, což je sice mírnější propad než v předchozích měsících, pokles je to ale i nadále výrazný. Nepříznivou roli v případě prodejů motorových vozidel hrají a dle všeho i nadále budou hrát nejistoty ohledně dalšího vývoje celkové situace v ekonomice a finanční situace domácností.

Maloobchod v červenci příznivě překvapil a podporuje očekávání, že po prudkém propadu ekonomické aktivity v letošním druhém čtvrtletí přinese třetí kvartál oživení v podobě mezičtvrtletního růstu HDP.

Zároveň je ale racionální předpokládat, že oživení maloobchodních tržeb zřejmě nebude výrazné a trvalé, v dalších měsících lze spíše čekat výkyvy oběma směry.

Na spotřebitele a jejich chování budou dopadat nejistoty ohledně výhledu jejich finanční situace a celkového dění v ekonomice i v souvislosti s aktuálním růstem případů koronaviru.

Nicméně, červencový výsledek vede k tomu, že za letošních prvních sedm měsíců vykazuje tuzemský maloobchod meziroční pokles tržeb o pouhých 0,5 %, což je jistě lepší výsledek, než v jaký jsme před několika málo měsíci mohli doufat.

Po loňském růstu maloobchodních tržeb (kromě motorových vozidel) o 4,8 % letos zřejmě směřujeme k celoročnímu poklesu tržeb, ten by ale nemusel být výrazný. Pokud by se červencové výsledky v průběhu druhého pololetí zopakovaly, tak byl tržby za celý rok 2020 mohly v porovnání s rokem 2019 stagnovat anebo se i nepatrně zvýšit. Nicméně, v rámci těchto poměrně optimistických úvah platí konstatování, že ve hře zůstává spousta nejistot, jež povedou spotřebitele k opatrnosti při jejich rozhodování o nákupních výdajích.

 

Autor: Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE 

Štítky:
Líbil se Vám článek? Podělte se o něj!

Srovnejte si investice a spoření ZDARMA!

  • Snadné a rychlé srovnání
  • Spoření s nadstandardním úrokem
  • Komplexní srovnání investičních nástrojů
Srovnat investice